[新着] 2024年のFPD市場、TVとタブレットが回復を後押し、今後は車載が成長をけん引
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2024年FPD市場、TVとタブレットが回復を後押し、今後は車載が成長をけん引
- 世界FPD出荷額は2023年に底を打ち、2024年には前年比11%増となった。
- タブレット端末、TV、モニター、ノートPC、車載など幅広い用途で出荷額が堅調に推移しており、さまざまな指標から市場環境の改善がうかがえる。
- 2025年通年の出荷額成長はほぼ横ばいの見通し、スマートフォン販売数減少が重荷となりそうだ。
- 車載FPD市場については引き続き堅調と見られ、短期・長期とも1桁台後半から2桁台前半の出荷額成長が期待される。
2024年の世界FPD市場は幅広い製品カテゴリーに支えられ、出荷額が前年比11%増となった。Counterpoint Researchの Quarterly FPD Forecast Report 最新版が明らかにしている。成長に最も貢献したのはTVとタブレットである。今後は車載用途が大きな成長要因となる見通しだ。
2024年もスマートフォンがFPDの最大セグメントである状況に変わりはなかったが、成長はほぼ横ばいで、セット出荷動向を反映した成長率となっている。スマートフォン用FPD出荷額は長期的には減少すると予測されている。
2024年のTV用FPD出荷額は大型画面分野の需要増が全体のASP (平均販売価格) 向上に貢献、前年比19%増となった。リサーチディレクターのBob O'Brienは「昨年の急成長だったが、これが長期的に継続する可能性は低い。昨年の回復は一時的なリセットだ。今後は、TV用FPD出荷、特に画面サイズの拡大が見込まれる。ただし、価格競争の激化により、2025年以降はFPD出荷額全体が減少に転じる可能性が高い」と述べている。
タブレットでは、iPad 13 Proの大画面モデルにOLEDが採用されたことで、タブレット用FPD出荷額がパンデミック期の水準まで押し上げられた。「タブレットの成長は現在、製品主導となっており、次のサイクルは、Appleのフォルダブル型端末が市場に登場する2027年になるだろう」とO'Brienは説明している。
FPD出荷額および用途別シェア推移

モニターおよびPC用FPD出荷額も、パンデミック後の低迷が終息した2023年に底を打ち、2024年には2桁成長を記録した。今後は1桁台半ばで推移すると予測される。
AR/VR用FPD出荷額はデバイス出荷と同様に減少した。アソシエイトディレクターのGuillaume Chansinは「2024年もAR/VRデバイス市場にとって厳しい年となり、両分野とも出荷数が減少した。ただし、今後1-2年は成長が期待される。特にAIの統合がこれらのプラットフォームで一層進むことが背景にあり、その流れは当社のAR/VR用FPD予測にも明確に表れている」と述べている。
車載コックピットのインフォテインメントのトレンドが、車載用FPD出荷額を押し上げている。より大型で高機能なディスプレイへの需要が高まり、出荷数とASPの両方が伸びているためである。長期的には、FPD全体のなかでもこの分野が最も急成長すると見られる。
アソシエイトディレクターのGreg Basichは「車載用とは今後ますます注目される分野であり、あらゆる面で成長している」と指摘し、「コックピットのインフォテインメントシステムは『より多く、より大きく、より高機能に』進化しており、自動車メーカー、特に中国系OEMにとって、まさに戦場となっている」と述べている。
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[原文] TVs, Tablets Help Flat Panel Display Market Recover in 2024; Automotive to Drive Future Growth
- The global flat panel display market’s revenues grew 11% YoY in 2024 after bottoming in 2023.
- Strong revenues across a broad range of applications including tablets, TVs, monitors, notebooks and automotive reflect improved dynamics across a variety of metrics.
- We expect overall 2025 revenue growth to remain comparatively flat, weighed down by shrinking smartphone unit sales.
- We remain bullish on automotive displays with both short-term and long-term revenue growth expected to be in the high single digits to low double digits.
The global flat panel display market’s revenues saw an 11% YoY increase in 2024 driven by a broad range of product categories, according to Counterpoint Research’s latest Quarterly FPD Forecast Report. TVs and tablets helped contribute most to this growth. Moving forward, the automotive segment will become a significant driver.
Smartphones remained the biggest segment for flat panel displays in 2024 but growth was comparatively flat, mirroring shipment growth downstream. We expect smartphone panel revenues to decline in the long term.
TV panel revenues increased 19% YoY in 2024 driven by higher demand in the large-screen segment, which helped improve overall ASPs. “Growth last year was steep but it is unlikely to continue in the long term,” said Research Director Bob O’Brien, adding, “The bump last year was a reset. Moving forward, we see TV panel units, and especially screen size areas, ticking up. But intensifying price competition is likely to send overall panel revenues downwards after 2025.”
On the tablet side, the introduction of OLED panels on the large-screen iPad 13 Pro models helped push tablet panel revenues to pandemic-era levels. “Tablet growth is now product driven, and the next cycle will be in 2027 when we expect to see Apple foldables hit the market,” said O’Brien.
Monitor and PC flat panel revenues also grew in double digits in 2024 after bottoming in 2023 at the end of the post-pandemic slump. Moving forward, we expect the growth here to hover in the mid-single digits.
AR/VR panel revenues fell, mirroring what happened with device shipments. “2024 was another tough year for the AR/VR device markets, with both segments experiencing shipment declines,” observed Associate Director Guillaume Chansin, adding, “But we are expecting to see growth over the next year or two, especially as AI becomes more tightly integrated into these platforms – and this growth is obviously being reflected in our AR/VR panel forecasts too.”
Auto cockpit infotainment trends are driving automotive panel revenues as demand for both larger and more sophisticated displays increases unit demand and ASPs. In the long term, we see this segment growing fastest across all flat panel display categories.
“Automotive is the hot segment moving forward and it is growing across every dimension,” noted Associate Director Greg Basich, adding, “More, bigger and better is how things are evolving with cockpit infotainment systems, a real battleground for automakers, especially Chinese OEMs .”
