[新着] MiniLED出荷、2024年は前年比20%増~TV用途の拡大がけん引

Published September 4, 2025
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記事のポイント
  • 2024年の世界MiniLED出荷は前年比20%増となった。
  • TV用の出荷増加がこの成長をけん引した。中国TVブランド大手がMiniLED TV技術、特にCOB設計を積極的に採用したことで、価格が大幅に下がった。
  • Appleの出荷は前年比3.5%増、ノートPC用途で首位を維持した。
  • TV用途では、優れた色再現性能とさらなる価格低下の可能性を持つRGB MiniLEDが、すでにOLEDに大きな競争圧力をかけている。

Counterpoint Researchが発刊した Semi-Annual MiniLED Backlight Technologies, Cost and Shipments Report 最新版によると、2024年の世界MiniLED出荷は前年比20%増で、TV用途の拡大がおもなけん引となった。タブレット分野では、2022年に最も高い浸透率を示したMiniLEDだったが、iPad ProのMiniLEDからOLEDへの移行により、2025年以降はゼロに落ち込む見通しである。一方、AppleのMacBook ProはMiniLED搭載ノートPC分野で首位を維持している。14.2インチおよび16.2インチのMacBook Pro向け出荷は2024年に前年比10%増となった。ただし、Appleが2027年までにOLEDの採用を開始する見込みで、この動きはノートPC分野におけるMiniLEDの成長に大きな打撃を与えると見られる。

モニター用途では、MiniLEDパネル出荷が2023年に前年比90%以上の急増を記録し、2029年までにさらに3%の成長が見込まれている。Appleは2026年末までに27インチMiniLEDモニターを投入すると見られ、この動きが他ブランドの採用拡大を刺激すると考えられる。

用途別MiniLEDパネル年間出荷シェア比較
Source: Counterpoint Research's Semi-Annual MiniLED Backlight Technologies, Cost and Shipment Report

2024年のMiniLED TV出荷は前年比でほぼ倍増となり、TCLやHisenseといった中国TVブランドが積極的にMiniLEDを採用、販促したことが大きな要因となった。一方、韓国大手のSamsungとLGは競争力の低下により出荷が減少した。このほか、注目すべきブランドとしてXiaomiが挙げられる。同社のMiniLED採用は比較的遅かったものの、強力なブランド影響力と製品戦略により2024年に大幅な成長を遂げた。2025年もこの成長トレンドを継続する可能性が高い。

リサーチアナリストであるLeo Liuは次のように述べている。「中国TVブランド大手は、特にCOB設計でMiniLED TV採用を非常に積極的に進めている。COB採用の拡大により、MiniLED関連の製造コストは大幅に削減された。この優位性を活かし、TVメーカーはRGB MiniLED TVを積極的に投入している。RGB MiniLEDは優れた色再現性能を有し、さらなる価格低下の可能性もあることから、すでにTV用途でOLEDにかなりの競争圧力をかけている。主要ブランドによる積極的なプロモーションにより、RGB MiniLED TVは今後数年間で爆発的な成長を遂げるだろう」

MiniLED上位10社 (出荷額ベース)
Source: Counterpoint Research's Semi-Annual MiniLED Backlight Technologies, Cost and Shipment Report

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Counterpoint Researchの Semi-Annual MiniLED Backlight Technologies, Cost and Shipments Report は、主要用途におけるMiniLEDコスト分析を包括的に網羅しており、LED、光学系、ドライバIC、RGB MiniLEDなど関連技術の詳細な解説を提供しています。主要用途の出荷動向についても言及しています。

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[原文] MiniLED Shipments Rise 20% YoY in 2024 Fueled by Expanding TV Applications
  • Total global MiniLED panel shipments rose 20% YoY in 2024.
  • The growth was driven mainly by an increase in TV panel shipments as major Chinese TV brands proactively adopted MiniLED TV technology – especially COB design – which helped lower prices significantly.
  • Apple’s shipments rose 3.5% YoY, retaining its top position in notebook applications.
  • With their superior colour performance and the potential for further price reductions, RGB MiniLEDs are already putting substantial competitive pressure on OLED in TV applications.

Total global MiniLED shipments grew 20% YoY in 2024 driven mainly by increased applications in TVs, according to Counterpoint’s latest Semi-Annual MiniLED Backlight Technologies, Cost and Shipments Report, H1 2025. In tablets, MiniLED, which had the highest penetration in 2022, will drop to zero after 2025 as the iPad Pro switches to OLED from MiniLED. Meanwhile, Apple’s MacBook Pro retained its top position in the MiniLED notebook space. The total panel shipments of 14.2” and 16.2 MacBook Pro grew 10% YoY in 2024. However, Apple is expected to start adopting OLED by 2027, a move that will significantly hurt the growth of MiniLED in notebooks.

MiniLED panels in monitor applications jumped over 90% YoY in 2023 and will grow a further 3% by 2029. Apple is expected to start launching 27” MiniLED monitors by the end of 2026, which will stimulate adoption among other brands.

MiniLED TV shipments nearly doubled YoY in 2024, as Chinese TV brands such as TCL and Hisense actively adopted and promoted MiniLED. Meanwhile, South Korean giants Samsung and LG experienced a decline in shipments due to weaker competitiveness. Another brand worth watching is Xiaomi. Although it was relatively late to adopt MiniLED, its strong brand influence and product strategy led to significant growth in 2024. There is a high chance it will continue this growth trend into 2025.

Commenting on the market dynamics, Research Analyst Leo Liu said, “Major Chinese TV brands have been very aggressive in adopting MiniLED in TVs, particularly in COB design. The widespread adoption of COB has significantly reduced the production costs associated with MiniLED. Leveraging this advantage, TV manufacturers are actively introducing RGB MiniLED TVs. With superior color performance and the potential for further price reductions, RGB MiniLEDs are already putting substantial competitive pressure on OLED in TV applications. Driven by the aggressive promotion of major brands, RGB MiniLED TVs will experience explosive growth in the coming years.”

Counterpoint’s latest Semi-Annual MiniLED Backlight Technologies, Cost and Shipments report provides a comprehensive coverage of MiniLED cost analysis on mainstream applications and a detailed introduction on MiniLED-related technologies, such as LEDs, optics, driver IC and RGB MiniLED. The report also touches on shipments of key applications.

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Written by

Leo Liu

leo@displaysupplychain.com