インドのFPD市場、LCDが堅調維持、OLEDが勢いを増す~現地アナリストの分析

Published June 16, 2025
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インドFPD動向~LCDが堅調維持、OLEDが勢いを増す

インドは世界的な電子機器製造拠点となることを目指しており、2030年度までに5000億ドル規模の電子機器産業と600万人分の新規雇用創出に向けて、その歩みを加速させている。この変革を形成する市場動向やトレンドを検証することが、ますます重要になっている。

FPDは、拡大する電子機器エコシステムの重要な柱を形成し、スマートフォン、TV、コンピュータ、自動車、スマートウォッチ、デジタルサイネージ、ITなど、幅広い電子機器の中核部品として、この野心を推進する上で担う役割がますます戦略的なものとなっている。

Counterpoint Researchの India Display Market Analysis Report は、高成長が見込まれるFPD産業をインドがどのように受け入れようとしているかについて、インサイトを提供している。その背景には、「インド半導体ミッション 2.0 (ISM 2.0)」、各州のインセンティブ制度、市場トレンド、そして同産業を形作る投資などの要因がある。インド向けFPD出荷額は2025年に117億ドルに達すると予測されており、これは世界のFPD出荷額の約9%に相当する。

インドFPD市場 技術別/用途別 出荷額推移 (左:LCD、右:OLED)
  • 現在、インドで消費されているFPDは100%輸入品である。
  • インド向けLCD生産を主導しているのは携帯電話である。しかし、OLEDの浸透が進むにしたがい、LCD出荷は数量・金額とも今後数年間で徐々に減少する見込みだ。
  • 携帯電話とTVがインド向けLCD出荷額の約70%を占めている。
  • IT (タブレット、ノートPC、モニター) と車載モニターが今後も成長するだろう。
  • 2028年には、TV用LCD出荷額が携帯電話用LCD出荷額と肩を並べ、場合によっては上回る可能性があり、市場構造の大きな転換が予想される。
  • インドではスマートフォン用途においてOLEDはLCDと比べて非常に高い付加価値を持つため、OLED出荷額の約90%が携帯電話向けとなっている。
  • 長期的には、AR/VRやスマートウォッチなどを含む「モバイル」および「中小型その他」カテゴリーでOLEDの普及が進むことで、OLED出荷額が増加すると見られる。
  • 関税をめぐる地政学的な緊張が高まることで、インドの成長見通しはさらに強まる可能性がある。これは、インド系メーカーが輸出販売を拡大する可能性があるためである。

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[原文] India’s Panel Dynamics: LCD Holds Ground as OLED Gains Momentum

India’s ambition to become a global electronics manufacturing hub is gaining momentum, as the country charts a path toward a $500-billion electronics industry and 6 million new jobs by FY2030. Therefore, it becomes crucial to examine the market dynamics and trends that are shaping this transformation.

The role of Flat Panel Display (FPD) becomes increasingly strategic in driving this ambition, as the FPD industry forms a vital pillar of the expanding electronics ecosystem, serving as a core component in a wide range of electronic devices - smartphones, TVs, computers, automobiles, smartwatches, digital signage, IT and more.

Counterpoint Research’s India Display Market Analysis Report provides insights into how the country is set to embrace the high-growth FPD industry, driven by India Semiconductor Mission 2.0 (ISM 2.0), state-level incentives, market trends, and the investments that are shaping this sector. India’s FPD revenue is expected to reach $11.7 billion in 2025, which is about 9% of the global FPD market.

  • Currently, 100% of the FPDs consumed in India are imported.
  • India’s LCD panel units are dominated by mobile phones. However, the increasing penetration of OLED in phones will gradually reduce both the volume and revenue of LCD panels in the coming years.
  • Mobile phones and TVs constitute nearly 70% of the LCD panel revenue in India.
  • IT (tablets, notebook PCs and monitors) and automotive monitor segments will continue to grow.
  • By 2028, revenue from LCD TV panels is projected to match and potentially surpass that of LCD mobile phone panels, marking a significant market shift.
  • In India, mobile phones account for nearly 90% of OLED panel revenue, as OLED has a very high value proposition compared to LCD in the smartphone application.
  • In the long term, OLED revenue is expected to increase due to OLED penetration in the categories of “mobile” and “small medium others”, which includes AR/VR, smartwatches and others.
  • Geopolitical tensions over tariffs could further strengthen India’s growth outlook as Indian manufacturers could develop export sales.
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Written by

Nikhil Kishor

nikhil.kishor@counterpointresearch.com