[新着] Q2’25の世界スマートフォン出荷数は前年比2%増、先進国市場の成長がけん引~Samsungが首位を維持
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記事のポイント
- Q2’25の世界スマートフォン出荷数は、北米、日本、欧州の成長にけん引され、前年比2%増で2四半期連続の成長を記録した。
- Samsungは首位の座を維持し、OEM上位5社のなかで最も高い成長率 (前年比8%増) を記録した。地域市場の底堅さや、中価格帯のAシリーズの刷新といった戦略的な製品投入が原動力となった。
- Appleは北米、インド、日本の好調な業績に支えられ、前年比4%増となった。
- Motorolaはインドと北米のプリペイド市場の成長により、前年比16%増と主要ブランドのなかで最も高い成長率を記録した。
Counterpoint Researchの「Market Monitor」サービスによる速報値では、Q2’25の世界スマートフォン出荷数は前年比2%増と緩やかな成長を示した。この2四半期連続の成長は、北米、日本、欧州の市場がおもにけん引した。
リサーチディレクターのTarun Pathakは次のようにコメントしている。「第1四半期に見られた関税を巡る懸念は第2四半期には緩和し始めたが、中国や北米などの市場では依然として一定の影響が残り、北米では在庫積み増しの動きも見られた。一方、新興市場でエントリーレベルと低価格帯の5Gデバイスの人気が高まった一方で、成熟市場ではプレミアムクラスの需要が堅調に推移した」
シニアアナリストのShilpi Jainは次のように述べている。「SamsungはQ2’25も世界スマートフォン市場で首位を維持し、出荷数は前年比8%増となった。Galaxy S25シリーズが好調だった第1四半期に続き、主要市場での中価格帯スマートフォンの性能の安定化、特にAシリーズの刷新が成長のけん引役となった。また、フォルダブル型スマートフォンとAI機能搭載もブランドの定着に貢献した」
Appleは前年比4%増を記録し、第2位を維持した。北米での関税を見越した早期の需要増加、インドと日本での好調な業績が寄与した。iPhone 16シリーズがPhone 15シリーズとともに引き続き堅調な需要を維持し、Appleの競争力維持を後押ししている。iPhone 17シリーズの発売が見込まれるほか、エコシステム製品とのバンドルに一層注力することで、Appleは下半期もこの勢いを維持すると予想される。
Xiaomiは僅差で第3位、Q2’25は前年比で横ばいだった。中欧および中南米で堅調な需要を示しており、中国市場でも安定した勢いを維持している。同社の勢いを支えているのは、一貫した製品ポートフォリオの刷新と競争力のある価格戦略である。AI搭載プレミアムデバイスの拡大、HyperOSの普及もXiaomiの業績に貢献した。
vivoは第4位、OPPOは第5位となった。両社は中価格帯セグメントで安定した業績を示し、中南米および中東・アフリカなどの国外市場でも回復傾向が見られた。OPPOがA5 Proの好調によってエントリーセグメントでの優位性をさらに強化した一方、vivoは中国の618セールなどのイベントやインド市場での中価格帯の好業績、特にYシリーズ・Tシリーズが支えとなった。
Motorolaはインドでの旺盛な需要、北米のプリペイド市場での持続的な成長、ミッドレンジ5Gセグメントの競争力向上が奏功し、前年比16%増の成長を達成し、最も成長の速い主要ブランドの一つとして浮上した。
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[原文] Global Smartphone Shipments Up 2% YoY in Q2 2025 on Growth in Developed Markets; Samsung Continues to Lead
- Global smartphone shipments grew for the second consecutive quarter in Q2 2025, rising 2% YoY, driven by growth in North America, Japan and Europe.
- Samsung retained the top position and was also the fastest-growing among the top five OEMs, with 8% YoY growth driven by regional resilience and strategic product launches, such as a mid-tier A-series refresh.
- Apple sustained its growth trajectory in Q2 2025, registering a 4% YoY increase driven by robust performance across North America, India and Japan.
- Motorola grew 16% YoY in Q2 2025, driven by strong momentum in India and the North American prepaid market.
Global smartphone shipments grew by a modest 2% YoY in Q2 2025, according to Counterpoint Research’s preliminary estimates from its Market Monitor service. The increase, which marked the second consecutive quarter of growth, was largely driven by the markets in North America, Japan and Europe.
Commenting on the market dynamics, Research Director Tarun Pathak said, “The earlier concerns around tariffs, which disrupted shipments in Q1, started to ease in the second quarter. Still, markets like China and North America continued to feel some impact, leading North America to stockpile shipments. Entry-level and budget 5G devices saw growing traction in emerging markets, while premium demand remained steady in mature markets.”
Commenting on OEM performance, Senior Analyst Shilpi Jain said, “Samsung maintained the first position in the global smartphone market in Q2 2025 while witnessing an 8% YoY growth in shipments. The growth, which followed a strong Q1 driven by the Galaxy S25 series, came on the back of mid-tier phones’ stabilizing performance across key markets, especially the A-series refresh. The company’s foldables and AI-led features helped retain brand stickiness.”
Apple remained in second place while recording a 4% YoY growth, driven by an early surge in demand ahead of the anticipated tariff impact in North America, along with strong performance in India and Japan. The iPhone 16 series, along with the iPhone 15 series, continued to see solid demand, helping Apple stay competitive. We expect Apple to keep this momentum in H2 as well with the expected launch of the iPhone 17 series and increasing focus on ecosystem product bundling.
Xiaomi stayed close behind in third place, with a flattish YoY performance in Q2 2025. The brand has witnessed strong demand in Central Europe and Latin America, while maintaining steady momentum in China. The brand’s consistent portfolio refresh and competitive pricing helped it maintain the momentum. Xiaomi’s performance was also supported by the success of its AI-integrated premium devices and wider adoption of HyperOS.
vivo and OPPO ranked fourth and fifth, respectively, with stable mid-tier segment performance and recovery signs in overseas markets like Latin America and the Middle East and Africa (MEA). OPPO strengthened its dominance in the entry-level segment with a solid performance of the A5 Pro, while vivo was supported by events like China’s 618 festival and strong mid-range performance in India, led by its Y and T series.
Motorola emerged as one of the fastest-growing major brands with a 16% YoY growth fueled by strong demand in India, continued expansion in North America's prepaid market and rising competitiveness in the mid-range 5G segment.