Q2’25世界スマートフォン出荷額、第2四半期では初の1000億ドル突破

Published August 1, 2025
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記事のポイント
  • Q2’25世界スマートフォン出荷額は前年比10%増となり、第2四半期としては初めて1000億ドルを突破した。
  • Q2’25は上位5ブランドすべて出荷額が前年比増加を記録、なかでもAppleが最も高い13%の成長率を示した。
  • Appleは過去最高の第2四半期売上高を記録し、グローバル売上高の43%を占めました。
  • Q2’25世界スマートフォン平均販売価格 (ASP) は第2四半期として過去最高水準を記録、前年比7%上昇となった。上位5ブランドのうち、OPPOのASPの上昇率が14%と最も高かった。

Counterpoint Researchの最新の Market Monitor サービスによると、Q2’25の世界スマートフォン出荷額は前年比10%増で1000億ドルを超え、暦年第2四半期として過去最高を記録した。一方、世界出荷数は前年比3%増とわずかな成長に留まった。また、世界平均販売価格も第2四半期として過去最高に到達、前年比7%上昇で350ドルに迫る水準となった。

世界スマートフォン市場出荷額は前年比10%増、第2四半期として過去最高水準に到達
Source: Counterpoint Research's Market Monitor Service (速報値)、OPPOのデータはQ3'21からOnePlusを含む、ASPは卸売価格基準で算出

Q2’25の市場動向について、シニアアナリストのShilpi Jainは次のように述べている。「主要地域で継続するマクロ経済の逆風にもかかわらず、市場は数量と金額の両面で成長を遂げた。米国関税の緩和にともない、OEM各社は特に先進国市場でプレミアムデバイスに対する堅調な需要の恩恵を得ることができた。プレミアム化は当初の予測を上回るペースで加速しており、その背景には、ファイナンス手段へのアクセス拡大、下取り制度の強化、活発な販促活動があり、これらすべてがハイエンドデバイスへの参入障壁の引き下げに効果を発揮している」

Appleの業績について、リサーチディレクターのJeff Fieldhackは次のようにコメントしている。「Appleは16シリーズが地域を問わず堅調な業績を示したことで、出荷額におけるリードを強化しており、プレミアム化トレンドの拡大による恩恵を受けた形となった。米国での出荷は関税の不確実性によって四半期前倒しされた。一方、iPhone 16eが日本での販売をけん引、Appleにとって最も成長が速い地域の一つとなった。中東・アフリカやインドなどの新興市場も引き続き強い成長を示している」

SamsungはQ2’25も世界スマートフォン出荷数で首位の座を維持、出荷額は前年比4%増だった。同社の成長は地域を問わず刷新されたミッドレンジのAシリーズ端末に対する強力な需要に支えられたもので、プレミアムセグメントではGalaxy S25シリーズと新たに追加されたS25 Edgeが出荷数をけん引した。

OPPOのASPはQ2'25に前年比14%上昇、上位プ5ブランドのなかで最も高い上昇率を記録した。同社の出荷額は前年比10%増だった。出荷数は減少したものの、Reno 13シリーズとFind X8を軸にしたプレミアムセグメントへの展開が継続した結果、OPPOのASPと出荷額は成長を示した。

vivoのQ2’25出荷額は前年比4%増の緩やかな成長を記録した一方、出荷数は前年比5%増となった。同ブランドはインド、中東・アフリカ、ラテンアメリカなどの市場での拡大を継続しつつ、欧州ではシェアを徐々に拡大している。

プレミアム化トレンドは今後も継続すると予想され、2025年は出荷額の成長率が出荷数の成長率を上回ると見られる。さらに、生成AI搭載スマートフォンやフォルダブル型への関心の高まりが、スマートフォン市場に大きな成長機会をもたらすことになりそうだ。

[原文] Global Smartphone Revenues Exceed $100 Billion in Q2 2025, First Time During a 2nd Quarter
  • Global smartphone revenues grew 10% YoY in Q2 2025, exceeding $100 billion for the first time in a second quarter.
  • All top five brands recorded YoY revenue growth in Q2 2025, with Apple growing the fastest at 13%.
  • Apple set record Q2 revenues, capturing 43% of global revenues.
  • Global Smartphone ASPs reached their highest-ever second quarter levels, growing 7% YoY in Q2 2025, with OPPO’s ASP growing fastest among top five brands, at 14%.

Global smartphone revenues grew 10% YoY in Q2 2025 to exceed $100 billion, the highest level in a second calendar quarter to date, according to Counterpoint Research’s latest Market Monitor service. In contrast, global shipments saw a meagre 3% YoY rise during the quarter. Meanwhile, the global average selling price (ASP) also hit a second-quarter peak, rising 7% YoY in Q2 2025 to approach $350.

Commenting on the market dynamics in Q2 2025, Senior Analyst Shilpi Jain said, “The market witnessed both volume and value growth despite ongoing macroeconomic headwinds in several key regions. Amid the easing out of US tariffs, OEMs benefitted from robust demand for premium devices, especially in developed markets. Premiumization has accelerated beyond earlier projections, propelled by expanded access to financing options, enhanced trade-in initiatives, and heightened promotional activities – all of which are effectively lowering the barrier to entry for higher-end devices.”

Commenting on Apple’s performance, Research Director Jeff Fieldhack said, “Apple strengthened its lead in revenues driven by strong performance of the 16 series across geographies, benefitting from the broader premiumization trend. Shipments in the US were front-loaded in the quarter due to tariff uncertainties. Meanwhile, the iPhone 16e drove sales in Japan, making it one of the fastest growing regions for Apple. Emerging markets like Middle East Africa, and India continue to show strong growth.”

Samsung retained its leadership position in terms of global smartphone shipments in Q2 2025, while its revenue grew 4% YoY. The brand’s growth was largely driven by strong demand for its refreshed mid-tier A-series devices across regions, while the Galaxy S25 series, along with the newly added S25 Edge, drove volumes in the premium segment.

OPPO’s ASP rose 14% YoY in Q2 2025, the highest among the top five brands, while its revenue rose 10% YoY. Despite a drop in volume, OPPO’s ASP and revenue grew due to the company’s continued push into the premium segment driven by the Reno 13 series and Find X8.

vivo’s Q2 2025 revenue recorded a modest 4% YoY rise while shipments grew 5% YoY. The brand continued to expand in markets like India, the Middle East and Africa, and Latin America, while gradually increasing its share in Europe.

Looking ahead, we expect the premiumization trend to continue, with revenue growth outpacing volume growth in 2025. Additionally, growing interest in GenAI smartphones and foldable form factors will likely offer significant growth opportunities for the smartphone market.

Written by

Counterpoint Research

m.kato@counterpointresearch.com