[新着] Q1'25先端技術FPD搭載TV市場~TCLとHisenseがSamsungの牙城を脅かす

Published June 23, 2025
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Q1'25先端技術FPD搭載TV市場~TCLとHisenseがSamsungの牙城を脅かす
  • Q1’25の先端技術FPD搭載TV世界出荷数は前年比44%増、出荷額は前年比35%増だった。
  • TCLとHisenseはともに前年比で3桁台の伸びを記録、出荷数を大幅に拡大した。両社はMiniLED TVや75インチ超の超大型画面に注力することでシェアを伸ばしている。
  • Samsungは依然として先端技術FPD搭載TV市場の首位を維持しているが、中国ブランドの台頭によりシェアを落としている。

Q1’25の先端技術FPD搭載TV世界出荷数は前年比44%増、出荷額は前年比35%増となった。Counterpoint Researchが Quarterly Advanced TV Shipment and Forecast Report 最新版で明らかにしている。この成長をけん引したのはTCLとHisenseで、前年比で出荷数を2倍以上に増やし、過去20年間にわたって市場をリードしてきたSamsungに迫る勢いを見せている。出荷増加の大部分をTCLとHisenseが占めており、中国ブランドが過去1年間で著しく存在感を強めている状況を反映している。

地域別市場では、中国がおもなけん引役となった。「旧型TVから新型TVへの買い替えを消費者に促す政府の優遇措置と、国内ブランドによる積極的な販売促進に後押しされ、中国の先端技術FPD搭載TV出荷額は急増し3桁の伸びを記録した。中国の消費者が大型で高価格の先端技術FPD搭載TVを購入したためである」とリサーチディレクターであるBob O’Brienは述べている。

中国市場での出荷額成長に加え、他の主要地域市場でのシェア拡大が、HisenseとTCLの世界シェア成長の原動力となった。両社は出荷数で前年比3桁%増を記録した。出荷額はHisenseが前年比87%増、TCLが前年比74%増となった。先端技術FPD搭載TV市場におけるHisenseの出荷数シェアはQ1’24の14%からQ1’25には20%に、出荷額シェアは13%から17%に上昇した。TCLの出荷数シェアは13%から19%に、出荷額シェアは13%から16%に上昇している。中国の上位2社以外では、XiaomiとSkyworthも大幅な伸びを記録した。

Q1’25 OEM上位5社の出荷数前年比増加率
Source: Counterpoint Research's Quarterly Advanced TV Shipment and Forecast Report

これら中国ブランドのシェア拡大はおもに韓国の巨大企業二社のシェアを奪う形で実現された。LGとSamsunがOLED TVに注力する一方、中国ブランド各社は大型MiniLED LCDデルを積極的に推進し先端技術FPD搭載TV市場におけるOLEDの重要度を相対的に低下させつつある。MiniLEDは「スーパープレミアム」市場で着実にシェアを伸ばしている。MiniLED TVの出荷数と出荷額はQ2’24にOLEDを上回り、それ以降の各四半期でスーパープレミアム市場でのシェアをさらに拡大している。

「MiniLED TVは通常、OLED TVと同等の価格帯で競合しているが、OLEDとLCDではTVパネルコストに差があることから、消費者は小型のOLED TVか大型のMiniLED TVのどちらにするか、という選択を迫られる。そして、MiniLEDを選ぶ消費者が増加している」とO’Brienは述べている。

TCLは2019年に業界初のMiniLED TVを投入したブランドだが、2021年にはSamsungがMiniLEDを導入し瞬く間にこのカテゴリーの主導権を握った。Samsungは2023年までこのカテゴリーをリードしていたが、2024年にはTCLに抜かれ、さらにHisense、Xiaomiの順に追い越された。Q1'25にはSamsungは数量ベースで第4位、金額ベースで第3位となり、中国勢を見上げる立場となっている。

Samsungは数十年ぶりにTV市場におけるリーダーの座を失う現実的な脅威に直面している。中国のTVブランド、特にTCLとHisense、さらにXiaomiとSkyworthは、Samsungの得意分野であるOLED TVで真っ向から競うのではなく、中国が優位に立つLCDを活用して低コストのポジションを確立し、そのコスト優位性を武器に、韓国勢が追随できないほどの大型MiniLED LCD TVを積極的に販売促進するという戦略を選んだ。消費者は今、その選択が正しかったことを証明しつつある。

Q1'25の出荷数と出荷額の伸びをけん引したのは画面サイズが最大クラスのTVだった。75インチ超の先端技術FPD搭載TVの出荷数は前年比79%増、出荷額は前年比59%増を記録している。

75インチ超の先端技術FPD搭載TVの出荷成長率推移
Source: Counterpoint Research's Quarterly Advanced TV Shipment and Forecast Report

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[原文] TCL, Hisense Threaten Samsung’s Leadership in Premium TV Market
  • In Q1 2025, global Advanced TV shipments increased 44% YoY and revenues increased 35% YoY.
  • TCL and Hisense increased their shipments by triple-digit percentages YoY. Both companies are gaining share driven by their emphasis on MiniLED TVs and ultra-large (>75”) screens.
  • Samsung still leads the Advanced TV category, but its share has decreased as the Chinese brands gain.

Global Advanced TV shipments increased 44% YoY and revenues increased 35% YoY in Q1 2025, according to Counterpoint Research’s latest Quarterly Advanced TV Shipment and Forecast Report. TCL and Hisense were the market’s key drivers, more than doubling shipments compared to the same period last year and coming closer to rivaling Samsung, the market’s leading brand for the last 20 years. Hisense and TCL accounted for a huge portion of shipment growth, reflecting the rise of Chinese brands over the past year.

In terms of regional markets, China was the main driver. “Helped by government incentives that encouraged consumers to trade in older TVs for new models, and aggressive promotions from domestic brands, Advanced TV revenues in China surged at triple-digit percentages,” said Research Director Bob O’Brien, adding, “Chinese consumers purchased bigger, more expensive TV sets with more advanced display technologies.”

The revenue growth in the China market, plus share gains in other key regional markets, drove global share growth for both Hisense and TCL. Both companies saw triple-digit % YoY increases in shipments. Revenues for Hisense and TCL increased YoY by 87% and 74% respectively. Hisense’s unit share of the premium TV market increased from 14% in Q1 2024 to 20% in Q1 2025, and its revenue share from 13% to 17%. TCL’s unit share jumped from 13% to 19% and its revenue share increased from 13% to 16%. Beyond

Those gains came largely at the expense of the two South Korean giants. While LG and Samsung focused their efforts on OLED TV, the Chinese brands were making OLED less important to the overall premium market by aggressively promoting large-screen MiniLED LCD models. MiniLED is taking an increasingly larger share of the “super-premium” market. MiniLED TV shipments and revenues surpassed OLED in Q2 2024 and it has increased its share of the super-premium market in each quarter since then.

“MiniLED TVs typically compete at price points similar to OLED TVs, but because of the cost difference between OLED and LCD TV panels, consumers face a choice between a smaller OLED TV or a larger MiniLED TV,” said O’Brien, adding, “An increasing number of consumers are choosing MiniLEDs.”

TCL was the first brand to introduce MiniLED in 2019, but Samsung’s introduction of MiniLED in 2021 allowed it to quickly dominate the category. Samsung still led the category in 2023 but was passed in 2024, first by TCL, then by Hisense and then by Xiaomi. In Q1 2025, Samsung held the #4 position in units and #3 position in revenues, looking up at its Chinese competitors.

For the first time in decades, Samsung faces a legitimate threat of losing leadership of the TV market. The Chinese TV brands, especially TCL and Hisense but also Xiaomi and Skyworth, have chosen not to try to compete with Samsung’s strength in OLED TV, but instead have chosen to leverage China’s dominance in LCD to achieve a lower-cost position, and then leverage that lower cost to aggressively promote very large MiniLED LCD screens which the South Korean brands cannot match. Consumers are increasingly showing that the Chinese brands have made the right choice.

The largest-size TVs drove the growth in both units and revenues in Q1. Shipments of 75” and larger Advanced TVs increased 79% YoY while revenues increased 59%.

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Written by

Bob O'Brien

bob.obrien@counterpointresearch.com