Q4'23のフォルダブル市場はSamsungが首位、Q1'24はHuaweiが初めて首位獲得へ

Published March 11, 2024
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記事のポイント
  • Q4'23のフォルダブル型スマートフォン出荷数は前年比33%増の420万台で、過去4番目に多い出荷数となった
  • Q1'24はHuaweiがフォルダブル型スマートフォン市場シェアで初めてSamsungを抜くと予測する
  • 2024年にはHuaweiとHonorがシェアを拡大する一方、OppoとVivoがクラムシェル型製品廃止でシェア低下の見通し
  • Q1'24のフォルダブル型スマートフォン市場は前年比105%増となる見込み

DSCCの Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report 最新版によると、Q4'23のフォルダブル型スマートフォン出荷数は前年比33%増の420万台で、過去4番目に多い出荷数となった。SamsungはGalaxy Z Flip 5とZ Fold 5の販売数が予想を下回ったものの、Q4'23市場で首位を確保した。HuaweiとHonorはともにQ4'23にシェアを伸ばした。Q4'23には出荷されたフォルダブル型スマートフォンは23モデルだった。販売数上位10モデルの内訳は、Samsungが4モデル、HonorとOppoが各2モデル、HuaweiとXiaomiが各1モデルだった。ベストセラーモデルはSamsungのGalaxy Z Flip 5で変わらず、HuaweiのMate X4、HonorのMagic Vs2、SamsungのGalaxy Z Fold 5、OppoのFind N3 Flipが続いた。

フォルダブル型スマートフォン ブランド別シェア

Source: DSCC's Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report

Q1’24とQ2’24にはMate X5とPocket 2が好調なHuaweiが、Samsungの新製品が少ないこともあってフォルダブル型スマートフォン市場シェアで初めてSamsungを追い抜く見通しだ。また、シェア拡大を目指すHuaweiのパネル調達増加により、Q4’23のフォルダブル型パネル供給でBOEがSDCを上回ったことも明らかになっている。Huaweiの好業績によってQ1'24のフォルダブル型スマートフォン市場は前年比105%増になると見られている。ただし、2024年下半期にはSamsungが首位を奪還し、2024年通年ではHuaweiを大きく引き離してリードすると予測されている。Q1’24に出荷されるフォルダブル型モデルは25種類、2024年通年では27種類になると見られる。

2024年にはHuaweiとHonorのシェア拡大が予測される一方、OppoとVivoは価格弾力性の乏しさ、厚さ、中国での普及状況を考慮してクラムシェル型フォルダブル製品の刷新を断念し、シェアを落とすと見られている。ただし、2024年にはHuaweiが少なくとも2種類の新たなクラムシェル型製品を発表、Honor、Motorola、Samsungなどもクラムシェル製品を刷新すると見られている。クラムシェル型全体では2024年のフォルダブル市場でシェアを拡大すると予測されている。

Q4’23のブランド別フォルダブル型製品出荷およびパネル調達、2024年までのモデル別月間予測、ならびに2028年までの年間予測について、詳しくは Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report をご覧ください。

出典調査レポート Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report の詳細仕様・販売価格・一部実データ付き商品サンプル・WEBご試読は こちらから お問い合わせください。

[原文] Samsung Led Q4’23 Foldable Market, Huawei Expected to Lead in Q1’24 for the First Time
  • Foldable smartphone shipments rose 33% Y/Y in Q4’23 to 4.2M, the fourth highest total to date.
  • DSCC expects Huawei to overtake Samsung in foldable phone market share for the first time in Q1’24.
  • While Huawei and Honor are expected to gain share in 2024, Oppo and Vivo are forecasted to lose share as they drop clamshell products.
  • Q1’24 foldable phone market is expected to jump 105% Y/Y.

Foldable smartphone shipments rose 33% Y/Y in Q4’23 to 4.2M, the fourth highest total to date, according to DSCC’s latest Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report. Samsung led the market in Q4’23 despite lower than expected sell-through of its Galaxy Z Flip 5 and Z Fold 5. Huawei and Honor each gained share in Q4’23. In Q4’23, 23 different foldable models shipped. Of the top 10 best-selling models, there were four from Samsung, two each from Honor and Oppo and one each from Huawei and Xiaomi. The Samsung Galaxy Z Flip 5 remained the best-selling model followed by the Huawei Mate X4, the Honor Magic Vs2, the Samsung Galaxy Z Fold 5 and the Oppo Find N3 Flip.

Foldable Phone Brand Share

Source: DSCC's Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report

In Q1’24 and Q2’24, Huawei is expected to overtake Samsung in the foldable phone market share for the first time on the strength of the Mate X5 and Pocket 2 and the lack of new products from Samsung. DSCC also showed BOE overtaking SDC in foldable panel procurement in Q4’23, as Huawei sourced more panels to drive its share gains. Strong performance from Huawei is expected to drive the Q1’24 foldable phone market to jump 105% Y/Y. However, Samsung is expected to regain leadership in 2H’24 and lead for all of 2024 with a large advantage over Huawei. In Q1’24, 25 different foldable models are expected to ship and for all of 2024, 27 different foldable models are expected.

While Huawei and Honor are expected to gain share in 2024, Oppo and Vivo are forecasted to lose share as they are not expected to refresh their clamshell foldables on concerns regarding lack of price elasticity, thickness, acceptance in China, etc. However, Huawei is expected to have at least two new clamshells in 2024 with Honor, Motorola, Samsung and others refreshing their clamshells. Overall, clamshells are forecasted to grow their share of the foldable market in 2024.

For more insight into Q4’23 results for foldable brand shipments and panel procurement as well as a monthly forecast for 2024 by model with an annual forecast out to 2028, please see our Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report.

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Written by

Ross Young

Ross.Young@DisplaySupplyChain.com