スマートフォン用OLED市場~2025年出荷数は前年比6%増、出荷額は2%増
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記事のポイント
- 2025年のスマートフォン用OLED出荷数は前年比6%増、出荷額は前年比2%増にとどまると予測される。
- プレミアムクラスのスマートフォンが好調を維持しており、フレキシブル型OLEDが増加すると見られる。
- 出荷額の減少が最も大きいのはミッドレンジとフォルダブルである。
- 2024年は中国系OEMやApple、Samsungからの旺盛な需要にけん引され、出荷数が前年比33%増、出荷額が前年比10%増だった。
2025年のスマートフォン用OLED出荷額は前年比2%増とほぼ横ばい、出荷数は前年比6%増になる見通しだ。Counterpoint Researchが Quarterly Advanced Smartphone Display Shipment and Technology Report 最新版で明らかにしている。
リジッド型OLEDとフォルダブル型OLEDスマートフォンの後退が、OLEDセグメントの出荷額成長を抑制することになる。2024年に前年比53%増を記録したリジッド型OLEDスマートフォンだが、2025年は前年比2%減になると予測される。フォルダブル型OLEDについては、各ブランドが他の事業分野をフォルダブルよりも優先する姿勢が続くため、2024年は前年比7%増だったが、2025年は前年比7%減になると見られる。例外はSamsungで、Z Flip FEを低価格で市場に投入する可能性が高い。
2024年のブランド別スマートフォン用OLED調達数は、OPPO、Samsung、vivo、Xiaomiなどの成長でAppleがシェア28%となり、2023年の36%から低下した。HuaweiはMate 60シリーズとP60シリーズの減少により、シェアが2023年の6%から5%に減少した。Samsungはリジッド型OLEDスマートフォンが前年比85%増、フレキシブル型OLEDスマートフォンが前年比29%増となり、出荷数が前年比54%増加を記録、シェアが2023年の19%から22%に上昇した。
アソシエイトディレクターのDavid Naranjoは次のように述べている。「2025年にはApple、Huawei、OPPO、Samsung、vivo、Xiaomiなどが台数を増やすため、スマートフォン用OLEDは数量ベースで前年比6%増、金額ベースで前年比2%増になると予測している。スマートフォン用フレキシブル型OLED出荷額は前年比4%増を見込んでいる。スマートフォン用フォルダブルOLED出荷額は前年比6%減、スマートフォン用リジッド型OLED出荷額は前年比1%減になる見通しだ。データからは、AIとSamsungやAppleなどの新モデルに後押しされた力強さと勢いがうかがえる」
2026年については、パネル平均価格が低下を続けるにしたがい、フレキシブル型OLEDスマートフォンが前年比成長を続けると予測している。フォルダブル型OLEDについては、Appleの参入によって2026年は出荷数が前年比54%増となり、フォルダブル型OLEDにとって記録的な年になると見られる。Counterpoint Researchの Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report 最新版ではパネル調達が前年比2桁台半ばの伸びを示すと予測されており、この2026年成長展望を裏付けている。リサーチディレクターであるCalvin Leeは、「サプライチェーンの動きから、フォルダブル型の注文が先々まで埋まっていることがわかる。現時点では市場は停滞期というよりむしろ変革期にあるように見える。そのためには多くの計画が必要であり、それゆえ今年は若干の後退となった」と述べている。
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*本稿でご紹介しているレポートはトランプ関税発表前に発刊されました。最新の見解についてご興味のある方は以下からお問い合わせください。
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関連調査レポート Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report の詳細仕様・販売価格・一部実データ付き商品サンプル・WEBご試読は こちらから お問い合わせください。
[原文] OLED Smartphone Panel Revenues to Increase 2% YoY in 2025 on 6% YoY Unit Growth
- In 2025, we expect to see only 2% YoY growth for OLED smartphone panel revenues on a 6% bump in OLED smartphone units.
- Panel gains will be made on flexible OLEDs with the premium smartphone segment remaining strong.
- The biggest revenue declines are happening in mid-range devices as well as foldables.
- This follows a string of high-growth years, with 2024 revenues growing 10% YoY on 33% YoY unit growth driven by strong demand from Chinese OEMs, Apple and Samsung.
OLED smartphone panel revenue growth is likely to be relatively flat at 2% in 2025, while OLED smartphone unit shipments are projected to increase by 6%, according to Counterpoint Research’s Quarterly Advanced Smartphone Display Shipment and Technology Report.
A pullback in rigid OLED and foldable OLED smartphones will temper revenue growth for the OLED segment. Rigid OLED smartphones are expected to decline by 2% YoY after recording 53% YoY growth in 2024. Foldable OLEDs are expected to experience a 7% YoY decline after a 7% YoY increase in 2024 as brands continue to prioritize other business areas over foldables. Samsung is expected to be an exception, as it is likely to bring the Z Flip FE to market at a lower price.
In 2024, in terms of OLED smartphone panel procurement by brand, Apple led with a 28% unit share, down from 36% in 2023 due to gains by OPPO, Samsung, vivo, Xiaomi and others. Huawei declined to a 5% share, down from 6% in 2023 because of declines for the Mate 60 series and P60 series. Samsung rose to a 22% share, up from 19% in 2023 due to a 54% YoY increase in units driven by an 85% YoY increase for rigid OLED smartphones and a 29% YoY increase for flexible OLED smartphones.
Associate Director David Naranjo said, “In 2025, we expect OLED smartphones to increase by 6% YoY in unit terms and 2% YoY in panel revenue terms as Apple, Huawei, OPPO, Samsung, vivo, Xiaomi and others increase their volumes. We expect flexible OLED smartphone panel revenues to increase by 4% YoY. Foldable OLED smartphone panel revenues are expected to decrease by 6% YoY, while rigid OLED smartphone panel revenues are expected to decrease by 1% YoY. Indicators point to a strong buildup and momentum fueled by AI and new models from Samsung, Apple and others.”
For 2026, we expect flexible OLED smartphones to continue to grow YoY as blended panel ASPs continue to decline. For foldable OLEDs, we expect Apple’s entry to make 2026 a record year for foldable panels, with shipments growing 54% YoY. Counterpoint Research’s latest Quarterly Foldable/Rollable Display Shipment and Technology Report supports this growth view for 2026 by projecting mid-double-digit YoY growth in panel procurement. “The supply chain is telling us its foldable order books are filling up further out,” said Research Director Calvin Lee, adding, “At the moment, this does not look like a market that is plateauing – it looks like a market that is about to transform. And that requires a lot of planning, hence the slight pullback this year.”
*This report was released before the Trump tariff announcements. Readers interested in our latest views, can contact info@counterpointresearch.com
