[新着] Q1’25のOLED出荷額は前年比2%増~2025年は関税やマクロ経済環境の懸念で横ばいの見通し

Published July 9, 2025
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記事のポイント
  • Q1’25のOLED出荷数は前年比4%増、出荷額は前年比2%増だった。
  • 同四半期の出荷数成長はおもにTV、タブレット、モニター、スマートフォンに集中し、ノートPCは減少した。
  • 2025年通年では、OLED出荷数は前年比4%増になると予測されているが、出荷額は横ばいの見通しだ。その要因は全用途でのASP (平均販売価格) の下落であり、スマートフォン用のASPは前年比で2%の下落が見込まれている。

Counterpoint Researchが発刊した Quarterly OLED Shipment Report 最新版によると、Q1’25のOLED出荷額は前年比28%増となった。OLED出荷額はQ4’24の前年比3%減を経てQ1’25には前年比2%増となった。パネル出荷額の改善は、ARグラス、車載、スマートウォッチ、TV、モニターといった用途向けの出荷が加速し出荷数が前年比4%増となったことが要因である。ただし、OLED出荷額に対する貢献が最も大きいスマートフォン用は出荷額が横ばい、ノートPC用はマイナス成長を記録した。

「Q2'25は厳しい四半期となるだろう。その後、ホリデーシーズンに向けて新たなフォルダブル型端末やフラッグシップ製品が発売される下半期には回復が見込まれるが、2025年通年の全体的な出荷額横ばい傾向を埋め合わせるには不十分だ」と、アソシエイトディレクターであるDavid Naranjoは指摘している。

Naranjoはさらに、「スマートデバイス分野が主流となって出荷額成長を再び活気づけるには、フォルダブルやローラブルといった新たなOLED主導のフォームファクターによる確固たる後押しが必要だ。AI搭載PCやタブレットにおけるOLEDの採用も昨年と比べて鈍化しているが、本来なら今年の成長要因となるはずだった」と述べている。

OLED出荷額 前期比成長率の推移
Source: Counterpoint Research's Quarterly OLED Shipment Report

主要用途のQ1’25成長率の概要は以下の通り。

  • スマートフォン用OLEDの出荷数は前年比で1%増、出荷額は横ばいだった。
  • Samsung Display (SDC) がiPhone向け供給をリードしている状況は変わらず、LG DisplayとBOEが後を追っており、BOEは好調な伸びを示している。
  • スマートフォンでは、フレキシブルOLEDの出荷数は前年比4%増だったが、フォルダブルOLEDの出荷数は横ばいだった。
  • SDCはフレキシブルOLEDとリジッドOLEDの両分野で首位を維持しているが、BOEはフォルダブルOLED分野でSDCを抜いて首位に立っている。
  • TV用OLEDは出荷数が前年比8%増、出荷額は前年比3%増となったが、MiniLED LCD TVとの激しい競争に直面している。
  • モニター用OLED出荷数は前年比68%増、ノートPC用は前年比18%減となった。

2025年通年では、OLED出荷数は前年比4%増になると予測されているが、出荷額は横ばいの見通しだ。その要因は全用途でのASPの下落であり、スマートフォン用のASPは前年比で2%の下落が見込まれている。

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Quarterly OLED Shipment Report 最新版では、500億ドル規模のOLED市場を詳しく分析しています。パネルタイプ別の各セグメントの出荷数、出荷面積、ASP、出荷額、OLEDメーカーおよびブランドに関する四半期ベースの実績および予測、さらに需要サイドのOLED製品ロードマップなどを収録しています。

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[原文] OLED Panel Revenues Up 2% YoY in Q1 2025; Outlook for 2025 Remains Flattish Amid Tariff, Macro Environment Concerns
  • In Q1 2025, OLED panel shipments and revenues increased 4% YoY and 2% YoY, respectively.
  • Most of the unit growth during the quarter was across TVs, tablets, monitors and smartphones, whereas OLED notebook PCs saw a decline.
  • For the full year 2025, we forecast overall OLED panel unit growth of 4%. But revenues will remain flat mainly due to panel ASP declines across all applications, with the smartphone ASP declining 2% YoY.

OLED panel revenues increased 2% YoY in Q1 2025 after decreasing 3% YoY in Q4 2024, according to the latest release of Counterpoint Research’s Quarterly OLED Shipment Report. This improvement in panel revenues was driven by the 4% YoY unit increase due to accelerated shipments in categories such as AR glasses, automotive, smartwatches, TVs and monitors. However, smartphones, the largest contributors to OLED revenues, saw their revenues flatten out, while notebook PCs saw negative growth.

“Q2 2025 will be a tough quarter. It will be followed by a recovery in the second half as new foldables and flagship products launch in the run-up to the holiday season. However, this will not be enough to offset the overall flattish revenue growth for the full year 2025,” noted Associate Director David Naranjo.

Naranjo added, “Smart device segments need a solid boost from the newer OLED-driven form factors, such as foldables and rollables, to go mainstream and reinvigorate the revenue growth. OLED adoption across AI PCs and tablets also slowed down compared to last year, which would have otherwise been a growth driver this year.”

OLED panel growth summary for Q1 2025:

  • OLED smartphone units increased by 1% YoY but remained flat in terms of revenue.
  • Samsung Display (SDC) continued to be the largest supplier for iPhones, followed by LG Display and BOE, which is seeing good traction.
  • Flexible OLED smartphone units grew 4% YoY while foldable OLED smartphone units remained flat.
  • SDC holds the #1 position for flexible OLED and rigid OLED segments, whereas BOE has overtaken SDC for the #1 position for the foldable OLED segment.
  • OLED TVs increased by 8% YoY in units and 3% YoY in revenues, but are still facing strong competition from MiniLED LCD TVs.

OLED monitors increased 68% YoY in units, while notebook PCs declined 18% in units.

For the full year 2025, we forecast overall OLED panel unit growth of 4%. But revenues will remain flat mainly due to panel ASP (average selling price) declines across all applications, with the smartphone ASP declining 2% YoY.

For a deep dive into the $50-billion OLED panel market, refer to our latest Quarterly OLED Shipment Report, which includes quarterly tracking and forecasts for units, area, ASP, revenues, suppliers and brands by panel type across segments, including demand-side OLED product roadmaps and more.

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Written by

David Naranjo

david.naranjo@counterpointresearch.com